Etusivu Työpaikat Tietosuojaseloste koostamo()gmail.com

Radiomainos

Aurinko paistaa ja lämmittää siihen malliin, että mielellään viihtyy varjossa vilvoittelemassa. Ja mikäs sen mukavammin päivää virkistää kuin oma suosikkiradiokanava.
Television ja printtimainonnan ohessa radio on yhä edelleen yksi suosituimmista markkinointikanavista internetin ulkopuolella. Radio voi myös olla yksi tuottavimmista. Tämä johtuu osaksi siitä, että radiomainonnan kohdeyleisö voidaan valita radiokanavan mukaan ja radiomainos voi myös vedota kuulijan tunteisiin paremmin, koska monesti kuulijoilla on tunneperäinen suhde suosikkikanavaansa. Silti näin digiaikana on helppo pohtia kannattaako radiomainos vai meneekö mainosrahat ihan kankkulan kaivoon.
Itse asiassa se mikä tekee radiomainoksesta jopa entisaikojakin toimivamman markkinointivälineen on juuri internet. Kuulijoiden ohjaaminen internetsivuille on paljon tehokkaampaa kuin kuulijoiden ohjaaminen soittamaan tiettyyn puhelinnumeroon tai vierailemaan fyysisessä liikkeessä. Tästä syystä jokaisen radiomainoksen lopussa on hyvä kutsua kuulijat käymään sivuillasi.
Nykyään radiomainos onkin parhaimmillaan osana laajempaa markkinointikampanjaa.
 
Internet tarjoaa myös keinoja radiomainosten tulosten seuraamiseen. Kun tiedät mihin kellonaikoihin radiomainoksesi tulee ulos, näet nettisivujesi statistiikasta kuinka paljon kävijöitä tulee lisää. Jos näin tarkka seuraaminen vaatii liikaa resursseja voit ostaa radiomainosaikaa esimerkiksi kaksi viikkoa per kuukausi ja seurata miten kävijämäärä vaihtelee mainoksettomien ja mainoksellisten viikkojen välillä. Landing-sivukampanjan avulla voit ulkoistaa seurannan myös meille.
Mainoksesi on hyvä soida juuri silloin kun kohdeyleisösi on radion äärellä. Työssä käyvälle yleisölle kattavimmat ajankohdat ovat aamun ja iltapäivän työmatkat. Lisäksi radio toimii taustamusiikkina monella työpaikalla. Yleisesti kattavin ajankohta on alkuillasta kello kuuden molemmin puolin.
Mahdollisuus kohdistaa mainokset useaan kertaan toistettuna tietylle yleisölle tekee radiosta todella tehokkaan markkinointikanavan.
 
Radiomainoksen on hyvä soida suhteellisen tiheään tahtiin, että mahdollisimman moni ehtii sen kuulla ja se jää kuulijan mieleen. Mainoksesi on hyvä tulla ulos useita kertoja päivässä, mutta ei liian lyhyin aikavälein ettei se ala rasittaa kuulijoita. Siihen miten nopeasti mainos alkaa käydä kuulijan hermoille taas vaikuttaa mainoksen laatu. Hyvin tuotettu ja käsikirjoitettu mainos jää nakertamaan kuulijan mieltä positiivisella tavalla mikä taas tekee sitä toivottua tulosta.
Mutta ylipäätään mitä tiheämmin mainoksesi tulee ulos, sitä tehokkaampi vaikutus.
Toimiva käsikirjoitus on kaiken aa ja oo. Ilman sitä komea radioääni, laadukas tuotanto, kohdennettu yleisö ja oikea soittoaika ei paljoa paina. On hyvä miettiä tarkkaan, millaisen viestin haluat välittää radion kautta. Radiomainoksella voit maalata kuulijan mieleen millaisen kuvan ikinä haluat ja vieläpä kohtuullisen pienellä budjetilla koska kaikki toteutetaan pelkän äänen avulla. Ja tulokset voivat olla yllättävänkin kovia.
 
Ihmiseltä ihmiselle lähestymistapa on yleensä tehokkaampi kuin kuiva tuotteen tai palvelun esittely. Hyvä radiomainos luo henkilökohtaisen kontaktin kuulijan kanssa ja toimii keskustelun avauksena. Mainoksessa ei kannata alkaa listaamaan tuotteiden ominaisuuksia ja faktoja yrityksestäsi vaan käyttää mainossekunnit mielenkiinnon herättämiseen, ytimekkääseen tarjoukseen ja yleisön ohjaamiseen nettisivuillesi. Hyvä spotti herättää mielenkiinnon heti ensimmäisillä sekunneilla ja sisältää lopussa kutsun nettisivuille. Mainoksen viimeiset sanat jäävät tutkitusti parhaiten kuulijan mieleen.
 
Huumori toimii jos se on hyvää. Vanhentuneet ja huonot vitsit radiospotissa voivat jopa tehdä hallaa imagollesi. Kannattaa myös muistaa huomioida miten huumori sopii yhteen brändisi kanssa.
 
Musiikki on ehkä tehokkain tapa kiinnittää kuulijan huomio ja musiikki myös vetoaa helposti tunteisiin, jää kuulijan mieleen ja oikein toteutettuna kuulijat pitävät siitä niin paljon että jakavat mainostasi sosiaalisissa medioissa.
Radiomainoksia on monenlaisia ja kannattaa miettiä tarkkaan millainen mainos sopii juuri sinulle; suora puhe, dialogi, tarina, musiikki, sketsi, katuhaastattelu, ongelmanratkaisu, asiakaspalaute jne.
Perinteisen mainosspotin lisäksi radiomainonnan voi toteuttaa myös radiokanavalla järjestettävän kilpailun kautta tai osana radio-ohjelmaa sponsorisopimuksen kautta.
 
Koostamon tuotantotiimi tarjoaa radiomainoksen hyvällä maulla ja kirkkaalla laadulla niin, että se sopii brändiisi ja jää varmasti positiivisella tavalla kuulijoiden mieleen.



Osuuskunta Koostamo    2661800-1    koostamo () gmail.com

Lataa toimiva web-selain:





Brave
Firefox
Epic